11 april 2018 kl. 19. Gröna salen, Kalmar Slott.

Sanna_Duc_web
Saana Kähkönen,
violin. Duc Ahn Luu, piano

Verk av L Janácek, A Maier-Röntgen och C Franck.

Saana Kähkönen föddes i Finland i en musikalisk familj och började spela violin som treåring. Efter musikstudier vid Joensuu Musikinstitut och Norra Karelias yrkeshögskola flyttade Saana till Helsingfors där hon tog sin kandidatexamen i violinpedagogik vid yrkeshögskolan Stadia 2008. Efter några år som frilansare flyttade hon 2012 till Sverige och påbörjade sina masterstudier för Matthew Trusler vid Musikhögskolan i Malmö där hon 2014 tog sin masterexamen. Hösten 2016 påbörjade hon sin solistdiplomutbildning för Fredrik Burstedt. Saana har frilansat som orkestermusiker i Finland och Sverige, bland annat i Malmö SymfoniOrkester, Helsingborgs Symfoniorkester samt vid GöteborgsOperan.

Duc Anh Luu kommer ursprungligen från Hanoi, Vietnamn och började som fyraåring spela piano för sin far, en framstående musiker i hemlandet. Åren 2000–2011 studerade han vid Vietnam National Academy of Music innan studier för professor Jean Schils vid Royal Conservatory Liège i Belgien tog vid. 2016 antogs Duc till diplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö med Hans Pålsson som lärare. Duc Anh Luu har prisats i tävlingar i såväl Hanoi som Sydney, Warszawa och Liège och framträtt på scener i Belgien, Frankrike, Holland, Schweiz, Sverige, Polen, Italien, Australien och Japan.

Biljetter till konserten via internet nortic.se.
Biljettpris vid enstaka konsert är 200 kr. För studerande 100 kr.
Biljetter och abonnemang säljs också av Dillbergs Bokhandel, tel. 0480-101 64. KalmarSalen, Skeppsbrogatan 49, tel. 0480-42 10 10, e-post: biljettcentrum@kalmarsalen.se
Medlem har med sin avgift betalt entré till spelårets sju konserter. Skulle det inträffa att du inte kan gå på en konsert låna då ut ditt medlemskort till en familjemedlem eller vän.